Je elektrische auto opladen met de zonnepanelen van je woning is nu al rendabel. We vertellen je alles over de financiële en technische kant van dit winnende duo.

Een elektrische wagen die je thuis gewoon aansluit op een aangepast stopcontact is bijna verleden tijd. De meest ecologische manier om je elektrische auto op te laden en de nuluitstootdoelstelling te halen? Energie gebruiken die geproduceerd wordt door de zon. Dat kan met een individuele zonnecarport of een collectieve, zoals de carport die door ENGIE geïnstalleerd werd in het Huis van de Toekomst in Vilvoorde bijvoorbeeld. Of beter nog, dankzij de zonnepanelen die op het dak van je eigen woning liggen.

Je zonnepaneleninstallatie dimensioneren voor een maximaal zelfverbruik

De zonnepanelen van je woning inzetten om je elektrische wagen op te laden, heeft heel wat voordelen. “We staan nog aan het prille begin, maar toch heeft het nu al zin”, bevestigt Michaël De Koster, specialist elektrische mobiliteit bij ENGIE.

Michaël De Koster

Daartoe moet de dimensionering van de zonnepaneleninstallatie van de woning doordacht gebeuren van bij het begin van het project, rekening houdend met het feit dat er een elektrische auto moet worden opgeladen en vooral dat de wagen lokaal aangesloten moet worden wanneer de zon schijnt. “Een gemiddeld gezin met 2 kinderen verbruikt in België ongeveer 3500 kWh elektriciteit per jaar. Een elektrische auto verbruikt per jaar – afhankelijk van het gebruik ervan – het equivalent van 2000 tot 3000 kWh aan herlaadbeurten”, legt Michaël De Koster uit.

Hoe kan ik mijn elektrische wagen het best opladen?

Zonnepanelen bereiken hun energiepiek in het midden van de dag. Helaas moeten we op dat moment van de dag slechts zelden onze elektrische wagen opladen. Dat doen we immers meestal ‘s avonds en ‘s nachts.

Idealiter stem je je auto af op de productie van je woning en kies je in functie daarvan je laadmomenten. Maar dat is niet altijd even gemakkelijk”, geeft Michaël De Koster toe. Heb je niet geïnvesteerd in een batterij om de elektriciteit die overdag geproduceerd wordt op te slaan, dan is kiezen voor een 100% groen energiecontract bij je leverancier, zoals het UP-contract van ENGIE, nog altijd de eenvoudigste manier om tot een koolstofneutraal verbruik te komen. De groene energie die je geproduceerd hebt met je zonnepanelen wordt dan in het netwerk geïnjecteerd. En wanneer je ‘s nachts je wagen oplaadt, geeft het netwerk je groene energie terug.

Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig om mijn elektrische auto op te laden?

Voor een gemiddeld elektriciteitsverbruik (3500 kWh) bestaat een installatie uit een vijftiental zonnepanelen met een gemiddelde kostprijs van om en bij de 5000 €.

Om je installatie te voorzien op een elektrische wagen, moet de productieoppervlakte met andere woorden met 50% vergroot worden.” Je laadt je elektrische wagen immers niet 100% van de tijd thuis op. Soms doe je dat op het werk, op de parking van de supermarkt terwijl je boodschappen doet, aan een snellaadpaal, … Reken daarom op zo’n 2500 € extra voor de zonnepaneleninstallatie bij je thuis.

Denk ook op lange termijn wanneer je zonnepanelen installeert. Op 20 à 25 jaar bijvoorbeeld. Je hebt misschien vandaag nog geen elektrische wagen, maar wie weet overweeg je er wel één te kopen over 5 of 10 jaar. Denk dus goed na en stel jezelf de juiste vragen voor je zonnepanelen installeert.

Momenteel is produceren om te injecteren in het netwerk nog altijd interessant.” Afhankelijk van de evolutie van de wetgeving omtrent het prosumententarief in Wallonië en in Vlaanderen moet het model wellicht aangepast worden. In de toekomst zou het minder gunstig kunnen worden om de elektriciteit die je thuis produceert te herinjecteren, waardoor zelfverbruik of zelfs een thuisbatterij voordeliger zou kunnen worden.

Tesla Powerwall 2

Je elektrische auto opladen met de zon: goed voor de planeet?

Er zijn heel wat vooroordelen over elektrische mobiliteit, en dan vooral over het feit of een elektrische wagen wel echt zo ecologisch is als men beweert. “De elektrische auto evolueert voortdurend. Het kost ook steeds minder om batterijen te produceren”, verzekert Michaël De Koster.

Het is inderdaad zo dat de productie van batterijen CO2 uitstoot en een recyclageproces doorloopt. “Maar het gaat om een groeiende markt die nog in haar kinderschoenen staat. We moeten dus rekening houden met toekomstige technologische ontwikkelingen en met de evolutie van de energiemix naar steeds meer hernieuwbare energie.

Onze specialist is dan ook duidelijk: “De CO2-uitstoot in de gaten houden is uiteraard belangrijk. Maar vandaag sterven mensen in de meest vervuilde steden vooral door fijne deeltjes en stikstofoxide. De elektrische auto is een alternatief voor olie dat die uitstoot aanzienlijk kan drukken en dus rechtstreeks voor een minder vervuilde lucht kan zorgen.

Bovendien is elektriciteit produceren met zonnepanelen ook goed voor het milieu. 100% van deze productie is immers afkomstig van de hernieuwbare energie van de zon. Tenzij je een contract hebt met een leverancier die je 100% groene energie verzekert, zoals Drive van ENGIE, heb je geen enkele garantie dat deze energie niet geproduceerd wordt met fossiele energiebronnen …

De planeet is je met andere woorden dubbel zo dankbaar als je je elektrische auto oplaadt met zonne-energie.

File auto vervuiling

Binnenkort voorziet je elektrische auto je woning van stroom

Vehicle to home: ook dat is de toekomst”, voorspelt de expert van ENGIE. Meer nog, er lopen al projecten hieromtrent. Het is dan niet langer de woning die de batterij van de auto voedt, maar de elektrische wagen die via een adapter de woning van stroom voorziet.

Concreet? “Een woning heeft een elektriciteitsverbruik van 10 kWh per dag. Naargelang van het model heeft de batterij van een elektrische auto een laadvermogen van 50 tot 100 kWh. Als je elektrische wagen de hele dag heeft kunnen opladen op je werk, kan de batterij van de auto‘s avonds als je thuiskomt nog het verbruik van je gezin dekken. Technisch gezien is dat al perfect mogelijk en de impact op het laadvermogen van de batterij van de auto is beperkt”, besluit Michaël De Koster. De wagen wordt dus de lader van je woning zeg maar.

Een zonnewagen

En zo is de cirkel rond … Maar die cirkel is pas helemaal rond wanneer wagens zoals de Sono Sion – uitgerust met fotovoltaïsche panelen die geïntegreerd zijn in het koetswerk – de komende maanden op de markt komen.

Sono Sion

In afwachting van die nieuwe generatie elektrische wagens kan je dankzij de slimme technologie UP van ENGIE nu alvast je productie van zonne-energie opvolgen, of die nu bestemd is voor je woning en/of je auto. Zijn slimme thermostaat brengt je namelijk in realtime op de hoogte van de productie van je zonnepaneleninstallatie. Zo kan jij je energieverbruik nog beter controleren en meten.

Facebook Comments