In België rijden momenteel net geen 10 000 elektrische auto’s rond. Hun aantal groeit wel, maar (nog) niet in die mate dat ze de 5 miljoen auto’s met verbrandingsmotor het vuur aan de schenen kunnen leggen. En dat komt deels door 5 misvattingen.

1. Een elektrische auto is duurder

Elektrische auto’s ENGIE

In aankoop wel, maar … Voor een elektrische auto tel je gemiddeld tussen de 20 000 € en 45 000 € neer (Nissan Leaf 2, BMW i3, Renault Zoé, e-Golf, Hyundai Kona, Kia Niro, enz.). Voor een Tesla of Jaguar klimt het kostenplaatje echter al snel richting de 70 000 €. Maar om je een correct beeld te kunnen vormen van wat een elektrische auto je nu écht zal kosten, moet je ook andere factoren in rekening nemen:

> Een elektrische auto heeft weinig onderhoud nodig.

> Een elektrische auto gaat langer mee dan een auto met verbrandingsmotor.

> In Vlaanderen krijg je als particulier een aankooppremie die oploopt van 2 000 € tot 4 000 €, en je betaalt geen belasting op de inverkeerstelling (BIV) of verkeersbelasting. En dat minstens nog tot in 2020.

> In Wallonië en Brussel krijg je geen premie, maar bedraagt de BIV amper 61,5 € en de verkeersbelasting 77,35 €.

> Als je per jaar 15 000 km aflegt, kost een ‘tankbeurt’ je gemiddeld:
870 €/jaar met een elektrische auto (verbruik 20 kWh/100 km)
1 228 € met een benzinewagen (verbruik 6,5 l/100 km)
1 206 € met een diesel (verbruik 6 l/100 km)

Rondrijden met een elektrische auto kost je dus, afhankelijk van de stroomleverancier en het gekozen (dag-/nacht-) tarief tussen de 3,5 € en 5,5 €/100 km. Meer details hierover lees je in onze infografie ‘Hoeveel verbruikt een elektrische auto’. Wil je op goedkope groene stroom rijden? Dan is er nu het voordelige energiepack Drive.

> Heb je zonnepanelen of kun je je elektrische auto opladen op je werk? Dan betaal je nog minder.

Ook niet onbelangrijk: bedrijven kunnen de aankoop van een elektrische auto voor 120% inbrengen in hun belastingen (en dat voordeel geldt ook voor elektrische scooters, elektrische fietsen of elektrische mountainbikes). Vanaf 2020 wordt dat teruggebracht tot 100%, ook voor auto’s die vóór deze datum werden aangekocht. Laadpunten, verzekeringen, banden, enz. zijn ook 120% aftrekbaar. ‘Elektrisch tanken’ is voor 75% aftrekbaar, net zoals benzine en diesel.

Tegen 2022 zullen er zo’n 300 nieuwe elektrische modellen op de markt worden gebracht. En de technologie staat ook niet stil. Wat dan weer inhoudt dat de prijzen zullen dalen. En dat is goed nieuws voor de elektrische mobiliteit!

2. Met een elektrische auto kun je niet verder dan 150 km rijden

NIET WAAR. Twee of drie jaar geleden klopte deze bewering, maar intussen is daar verandering in gekomen. De technologie heeft niet stilgestaan, waardoor het rijbereik veel groter is geworden. Verschillende modellen halen in één laadbeurt vlotjes 250 km of meer!

“Met de Hyundai Kona van 64 kWh rijd je probleemloos 300 km ver”, bevestigt Kristof Corthout, Mobility-expert bij ENGIE. “De Hyundai Ioniq of de Nissan LEAF halen 250 km. Dat rijbereik is ruim voldoende als je weet dat de gemiddelde woon-werkafstand van de Belg 15,7 km bedraagt en dat minder dan 10% van alle elektrische auto’s dagelijks meer dan 250 km rijdt.”

3. Er zijn niet genoeg laadpalen

laadpaal elektrische auto 

Tegenwoordig kun je met bepaalde elektrische auto’s al meer dan 300 km afleggen.

NIET WAAR. Het aantal laadpunten neemt al twee jaar toe. Tegenwoordig telt België niet minder dan 3 300 laadpalen. Vlaanderen kondigde ook nog eens 2 500 extra laadpalen aan, Brussel plaatst er vanaf januari 2019 ook nog eens 100 en Wallonië maakt fondsen vrij voor 512 nieuwe laadpalen.

Een honderdtal daarvan zijn snelladers, waarmee je je auto op 30 minuten voor 80% oplaadt. Die staan dan vooral in tankstations langs de autosnelweg. “Je auto opladen wordt steeds makkelijker, want meer en meer bedrijven, hotels, restaurants en gemeentes plaatsen laadpalen”, zegt Kristof Corthout tevreden. Ook te weten komen waar je ze kunt vinden, wordt eenvoudiger met apps als Chargemap of de boordcomputer van de auto’s. Wat niet wegneemt dat ruim 90% van alle laadbeurten thuis of op het werk gebeurt.

Tot slot legde een Europese richtlijn een doelstelling van 21 000 openbare laadpunten in België vast tegen 2020. Het mag duidelijk wezen dat het moeilijk wordt om dit aantal nog te halen.

4. Elektrische auto’s zijn niet CO2-neutraal.

WAAR, maar … Indirect stoot een elektrische auto ook CO2 uit, dat klopt. Over zijn hele levensduur gemeten, dus van productie over gebruik tot recyclage, wordt de uitstoot geraamd op 9 ton. Dat is nog steeds 2,5 keer minder dan een auto met verbrandingsmotor: die stoot immers over zijn hele levensduur genomen 22 ton CO2 uit!

Tijdens het rijden komen er bij een elektrische auto echter helemaal geen vervuilende stoffen vrij. En dat kan niet gezegd worden van benzine- en dieselvoertuigen …

5. Als er meer elektrische auto’s komen, kan het stroomnet dat niet meer dragen

elektriciteitspaal stroomnet

NIET WAAR. België telt momenteel 5 miljoen voertuigen. Minder dan 10 000 daarvan zijn elektrische auto’s. Terwijl het huidige stroomnet in België 1 miljoen elektrische auto’s van stroom zou kunnen voorzien!

Als er zo veel elektrische auto’s in België zouden rondrijden, moeten we volgens de berekening van experts maar 4% meer elektriciteit produceren. En als al die 5 miljoen auto’s zouden overschakelen op elektriciteit, zullen we volgens Pr. Damien Ernst, elektriciteitsdeskundige aan de universiteit van Luik, gemiddeld 20 terawattuur per jaar meer verbruiken dan de huidige 80 TWh. Daarvoor zouden we tijdens de piekuren dan thuisbatterijen en autobatterijen kunnen omvormen tot stroomleveranciers. Auto’s hebben bovendien een ‘flexibele lading’. Aangezien ze vooral ‘s morgens en ‘s avonds rondrijden, kunnen we ze tijdens de dag opladen met hernieuwbare energie en dus gebruikmaken van stroom die anders verloren zou gaan, omdat elektrische energie niet op grote schaal kan worden opgeslagen. En wie weet, misschien rijden we op een dag wel rond in een elektrische auto zonder batterij maar met zelfherstellend koetswerk

Alles over elektrische auto’s lees je in onze gratis gids voor het kiezen en opladen van je elektrische auto.

Facebook Comments