Inzicht in je energieverbruik helpt je besparen

Is je jaarlijkse afrekening ook altijd een verrassing? En vraag je je ook af waarom je opnieuw meer (of minder) verbruikt hebt? Zes getuigen gingen op zoek naar een verklaring, met de hulp van de technologie van boxx…
Sébastien V.
29/10/2019 |

Liesbeth, Christophe, Fabienne, Frédéric, Luc en Isabelle hadden één gemeenschappelijk doel: meer inzicht krijgen in hun verbruik van aardgas en elektriciteit én besparen.

1. Gedaan met onnodig verbruik

«Mijn man en ik houden ons energieverbruik goed in de gaten. We laten de lichten niet onnodig branden en laten toestellen niet in standby staan. Maar onze kinderen, dat is een ander paar mouwen!, vertelt Liesbeth, mama van 3 jongens. De slimme thermostaat boxx confronteerde ons met de impact op ons verbruik van, onder meer, computers die 24 op 24 aan staan. Het was zelfs zo erg dat ons verbruik pijlsnel de hoogte in ging door  onder meer de computers die 24 uur op 24 aan staan. De slimme thermostaat boxx is een uitstekende pedagogische tool voor onze zonen. We organiseerden zelfs een kleine test om de impact van hun gedrag aan te tonen. Eén dag moesten alle computers volledig uit, en de volgende dag mochten ze allemaal op volle toeren draaien. Je had hun gezicht moeten zien! Ze konden nauwelijks geloven hoe groot het verschil in verbruik was. We spraken het volgende af: als zij bewuster omgaan met energie, dan zetten wij het geld dat we besparen opzij voor een grote reis met het gezin over 3 jaar. We moeten hen nooit meer vragen om hun pc, TV en zo uit te zetten!»

Bij Christophe, getrouwd en vader van 2 kinderen, wees boxx op verborgen verbruik. «Dankzij de grafieken over ons elektriciteitsverbruik per uur zijn we erachter gekomen dat de instellingen van onze elektrische boiler verkeerd geprogrammeerd waren», getuigt hij. «Hij begon al om 21u op te warmen, terwijl het daltarief in Brussel pas om 22u begint. We merkten ook dat de elektrische verwarming in de badkamer extreem veel verbruikt. Daarom heb ik er een slimme stekker op aangesloten, gekoppeld aan boxx. Nu we dat weten, brandt het toestel een pak minder.»

2. Een echte verwarmingscoach

Via boxx zie je hoeveel je verbruikt in real time: elk uur, elke dag, week of maand. Je krijgt zelfs een melding wanneer je verbruik hoger is dan je verbruik dat door ENGIE wordt ingeschat. Kortom: boxx is je ideale verwarmingscoach.

Frédéric bespaarde zo al heel wat met de hulp van boxx en kreeg een beter inzicht in zijn verwarming. «Mijn vrouw is een echte koukleum, vertelt hij. Ze zet de verwarming regelmatig een paar graden hoger, en… vergeet ze nadien terug lager te zetten… Via boxx kon ik haar laten zien wat de impact is van 2 graden minder op onze factuur, én op haar budget voor nieuwe schoenen. Nee, ik maak een grapje. En via boxx kan ik haar ook van op afstand controleren en de verwarming stiekem lager zetten via mijn smartphone. lacht hij verder. Zo konden we al honderden euro’s besparen! We hebben boxx ook geïnstalleerd in ons huis aan zee. Ook daar heeft de slimme thermostaat zijn nut al bewezen. Als we thuis vertrekken, zetten we de verwarming aan van op afstand. Dan is het aangenaam warm als we aankomen.»

3. Inzicht in je verbruik én besparen

Ook Fabienne is overtuigd door UP. «Gedaan met supplementen betalen! En een pak minder stress over het gezinsbudget als alleenstaande mama met twee kinderen, vertelt ze blij. Dankzij al onze kleine inspanningen én het inzicht in ons verbruik dankzij de app van boxx daalde mijn voorschotfactuur met 36€ per maand! Bovendien kan ik dankzij het pakket van UP voortaan ook mijn waterverbruik in de gaten houden én word ik verwittigd bij een waterlek. Nog besparingen dus.»

4. Verborgen lekken kosteloos hersteld

Isabelle mocht al ervaren hoe efficiënt UP is bij een waterlek. «Ik kreeg een melding via mail. In het bericht stond dat ik een waterlek had en er werd ook precies aangegeven hoeveel water ik per uur verspilde. De oorzaak van het lek was geen leiding of kraan, maar mijn waterverzachter. Zodra het lek hersteld was, kreeg ik opnieuw een melding. Deze keer gelukkig om te zeggen dat alles weer in orde was.»

Luc kon de herstellingsdienst al twee keer uittesten: «Ik belde naar ENGIE omdat mijn keukenkraan lekte. De hersteller had geen geluk, want op dat moment vond Rock Werchter plaats en dan zitten alle wegen in de omgeving vast. Hij verving de dichting van de kraan mét de glimlach en daarna vertrok hij weer. Waarschijnlijk heeft die arme man nog urenlang in zijn auto doorgebracht. De herstellingen zijn inbegrepen in mijn pack van UP en hebben me dus niets gekost.»

15 000 Belgische gezinnen kozen al voor UP, met groene energie, de slimme thermostaat boxx waarmee ze hun water- en energieverbruik kunnen opvolgen, én een herstellingsdienst. Door zo slimmer om te springen met hun energie, besparen ze gemiddeld 180€ per jaar. Twee op de drie klanten merken al een verschil na 6 weken. En je? Volg je ook?