De toekomst van de mobiliteit in België zou “elektrisch” zijn. Maar wat dan met enkele hardnekkige vooroordelen? Autonomie van de batterij, toegankelijkheid van laadpalen, laadduur, ... Michel testte elektrisch rijden uit in de Smart EQ forfour.

“Voor de test wist ik nog niet zo heel veel over elektrische wagens … Ik wist dat ik geen 1000 kilometer in één keer kon afleggen, maar daar was ik op voorbereid. Ik was dus niet zozeer bang voor iets, maar wel nieuwsgierig om het uit te proberen.”

Laadpalen versus thuis opladen

“Ik woon in Waals-Brabant. Hoewel daar in de toekomst zeker verandering in komt, zijn er momenteel nog niet veel laadpalen in de buurt. Eén heb ik er gevonden, maar in een wijk waar ik nooit kom. Om praktische redenen besloot ik dus om de wagen ‘s nachts thuis op te laden (en dus tegen nachttarief voor een schappelijke laadkost van ongeveer 2,50 € als ik juist gerekend heb). Omdat ik geen driefasig stopcontact heb waarmee je sneller kunt opladen, heb ik de wagen aangesloten op een gewoon stopcontact. Hoe lang het duurt om de wagen op te laden? Ongeveer 3,5 uur in een stopcontact van 16 ampère. ‘s Morgens was hij dus helemaal klaar: perfect! In de loop van de week heb ik hem slechts één keer opgeladen.”

Voldoende autonomie voor dagelijks gebruik

Elektrische wagen Smart EQ forfour

“In totaal heb ik die week zo’n 150 kilometer afgelegd. De autonomie werd duidelijk aangegeven door de constructeur, dus ik kwam niet voor verrassingen te staan. Het maakt nu eenmaal deel uit van de werking van een elektrische auto. Ik heb niet veel op de autosnelweg gereden, maar koos kleine baantjes en korte trajecten om vrienden te bezoeken, boodschappen te doen, deel te nemen aan een activiteit, … Als gepensioneerde bleek de elektrische wagen dus perfect voor mijn dagelijkse ritten. Wat ik trouwens bijzonder praktisch vind, is de energierecuperatie bij het remmen of wanneer je in neutraal rijdt. Dat vergroot de autonomie van de wagen en dat is natuurlijk mooi meegenomen!”

Een uiterst aangename rijervaring

“Vooral de soepelheid van de wagen viel me op. Zodra je het contact aanzet, draait de elektrische motor meteen op vol vermogen. Ook het acceleratievermogen is uitstekend wanneer je iemand voorbijsteekt of versnelt. Een elektrische wagen is bovendien volledig stil. En dat is ook binnenin heel aangenaam omdat je rustig kunt praten. De Smart is tot slot ook klein, parkeren gaat dus heel vlot. De applicatie waarmee je een hele reeks informatie op je smartphone kunt ontvangen (oplaadpunten in de buurt, laadniveau van de wagen, …), is nog een speciale vermelding waard.”

Het verdict: elektrische wagen of wagen op benzine?

“Ieder heeft zijn eigen autosegment en zijn eigen noden. Het elektrische model dat ik heb uitgetest, is vrij klein en dus duidelijk niet geschikt als elektrische gezinswagen. Hij is echter perfect voor de dagdagelijkse mobiliteit van een koppel zoals wij. Achter het stuur ervaarde ik een rijplezier dat ik niet noodzakelijk voel met een gewone wagen! Ik heb niet zo lang geleden een andere auto gekocht met een verbrandingsmotor. Maar de volgende keer overweeg ik zeker de aankoop van een elektrisch model.”

En jij? Ben jij klaar om elektrisch te gaan rijden? Ontdek het aan de hand van deze 6 vragen!

Facebook Comments