10% energie besparen, 20% meer omzet: ontdek hoe brouwerij Roman het deed!

Brouwerij Roman koppelt traditie aan innovatie, al bijna vijfhonderd jaar lang. Een traditie die zich ook vertaalt in een traject van energiebesparing en optimalisatie.
Kristof C.
19/10/2015 |

Met Carlo en Lode Roman staat al veertien generaties een Roman aan het hoofd van het bedrijf. De rijke geschiedenis van de brouwerij begint in 1545. In oorsprong was Roman een bruinbierbrouwerij. De sterke groei kwam er in de jaren zestig van de vorige eeuw met de lancering van de Romy Pils. Begin jaren tachtig ontwikkelde het bedrijf ook een interessant gamma speciaalbieren met inmiddels bekende namen als het abdijbier Ename, het bruinbier Adriaen Brouwer en het recent gelanceerde Gentse Strop.

Openstaan voor innovatie

“We blijven trouw aan onze lange brouwtraditie”, vertelt Carlo Roman. “Zo geven we ons bier de tijd om te gisten en te rijpen, lageren in het brouwjargon. Ze noemen dat nu met een trendy term slow brewing, maar voor ons is het gewoon de klassieke manier.”

Maar Carlo Roman benadrukt dat vasthouden aan tradities hand in hand kan gaan met openstaan voor innovatie. “Door de grote concurrentie in onze sector is stilstaan geen optie”, zegt hij. “Je moet constant vernieuwen – in de samenstelling, in de verpakking, een nieuwe variant… – om de consument te kunnen blijven boeien. Ook in het productieproces zijn we continu op zoek naar verbetermogelijkheden.”

Energieverb

ruik: kostenfactor en aandachtspunt

Energie is een belangrijke kostenfactor in het productieproces. In de eerste plaats voor het opwarmen van de stoomketel. Ook de flessenspoelmachine en de warme kamer werken op basis van stoomproductie. Koeling, voor de gistingstanks en de lagerkelders, en verlichting in de bottelarij zijn andere belangrijke energieposten.

“ENGIE heeft onze energiestromen heel duidelijk in beeld gebracht via een Energy Road Map. Daaruit zijn enkele pijn- en verbeterpunten naar voren gekomen. Zo hebben we heel snel de verlichting in de bottelarij vernieuwd in combinatie met het plaatsen van lichtkoepels. Dat heeft een onmiddellijke besparing van 25 procent opgeleverd. Maar die Energy Road Map heeft vooral onze ogen geopend. Voorheen was energie minder een aandachtspunt.”

Actief partnership wijst op nieuwe technieken en technologieën

De E nergy Road Map maakt bovendien deel uit van het Smart Savings Partnership, een echt partnership tussen Roman en ENGIE. “Precies om die continue alertheid voor energie-efficiëntie te garanderen”, legt Roman uit. “Vaak zie je dat bedrijven een belangrijke energie-investering doen, maar dat de aandacht vervolgens verwatert. Door het actieve partnership nemen we bij elke investering of vernieuwing ook de parameter energiebesparing mee. ENGIE ondersteunt ons daar in. Praktisch, door bijvoorbeeld metingen uit te voeren of door offertes te vergelijken, maar ook op een proactieve manier, door ons te wijzen op nieuwe technieken of technologieën. Het is dus tweerichtingsverkeer. Een goede relatie met de accountmanager van ENGIE, in ons geval Geert Cnudde, is daarvoor cruciaal. We spreken een paar keer per jaar af om acties te plannen en te overlopen. Maar ook op andere momenten is hij is vlot bereikbaar. En hij kent ons bedrijf door en door.”

Productie stijgt, energiekost daalt

Het Smart Savings Partnership heeft Brouwerij Roman alvast geen windeieren gelegd. Carlo Roman: “Ons productievolume is de voorbije jaren met 20 procent gestegen. Tegelijkertijd hebben we onze energiekosten 10 procent kunnen drukken. Dat is het resultaat van enkele grote projecten, die echt wel de volle aandacht krijgen, maar ook van veel kleine optimalisaties. Op lange termijn kunnen vele, kleine verbeteringen een groot verschil maken.”

De lange termijn is de rode draad in het bedrijfsverhaal van Roman. “Ja, we denken nu al aan 2045, het jaar waarin we ons vijfhonderdjarig bestaan vieren. We zijn een standvastig bedrijf. Ook in onze relaties met leveranciers kijken we graag op lange termijn. Met ENGIE werken we al jaren goed samen. Uiteraard zijn we ook prijsbewust, maar we vinden een goede service net zo belangrijk.”