3 fundamentals om uw aankoopstrategie voor energie te optimaliseren

Een effectieve energiestrategie uitwerken, die tegelijk bij uw bedrijf past: het is makkelijker gezegd dan gedaan. Met deze drie belangrijke punten bent u echter al een aardig eind op weg om uw energiebeleid te stroomlijnen.
Damien G.
01/03/2022 |

1. Ken uzelf

Eerst en vooral moet u goed weten welk risicoprofiel op uw lijf is geschreven. Dit wordt onder andere bepaald door uw bedrijfsactiviteiten en uw kostenstructuur. Heeft uw bedrijf een min of meer vaste, voorspelbare energieprijs nodig, of kan het wel enige variatie en schommelingen verdragen?

Ook belangrijk is het aandeel dat uw energiekost inneemt in uw globale kostenstructuur.  Hoe belangrijker, hoe meer mogelijke opportuniteit u zal hebben.

Een bedrijf dat bijvoorbeeld onderdelen voor de auto-industrie fabriceert, zal misschien  weinig marge overhouden om zijn inkomsten te laten variëren. Zo’n bedrijf kiest dus het best voor een contract met een vaste, vooraf bepaalde prijs. Als u daarentegen wél uw verkoopprijs kunt laten evolueren in functie van de kosten , kan een contract met een geïndexeerde energieprijs mooie opportuniteiten bieden.

En ten slotte, vooral als u voor een complexer geïndexeerd contract kiest (zoals een click-contract, zie hieronder), moet u er uiteraard voor zorgen dat u de nodige competenties in huis hebt om optimaal te genieten van alle mogelijke opportuniteiten die een dergelijk contract biedt.

“ENGIE kent ons goed”, aldus Fabienne Doem, Inkoopdirectrice bij Leonidas. “Het bedrijf weet dat ik het gewoon ben om op grondstoffenbeurzen te handelen en biedt mij dezelfde mogelijkheid voor onze stroom. Ik volg de markt dus elke dag en click als ik denk dat het het juiste moment is. Op de termijnmarkt ben ik actief per kwartaal. Ik voel mij meer op mijn gemak als ik op een beurs aankoop en de speculatieve kant spreekt mij wel aan. Anderzijds wil ik over een bepaalde periode pieken zoveel mogelijk vermijden. Uiteindelijk is de prijs die wij voor onze stroom betalen afhankelijk van de clicks die ik heb gemaakt en van een formule die rekening houdt met onze kwartierpiek. ”

2. Weet welke contracten er zijn

Om het soort energiecontract te kiezen dat het beste bij uw bedrijf past, moet u dan een goed zicht hebben op wat er beschikbaar is. Als groot bedrijf hebt u verschillende mogelijkheden, zowel voor de aankoop van elektriciteit als voor gas. Dit zijn nog eens de verschillende energiecontracten op een rijtje:

Contract met vaste prijs: hier hebt u de zekerheid van een vaste prijs gedurende de volledige looptijd van uw contract. U weet dus perfect hoeveel u zal betalen voor de energie die wordt geleverd, ongeacht de marktontwikkelingen

Contract met geïndexeerde prijs:

  • Ofwel gebeurt die indexering op een ‘klassieke’ manier en wordt de prijs berekend aan de hand van een gemiddelde van de prijzen op de energiemarkten. Het resultaat is dus een marktconforme prijs, die u laat meeprofiteren van prijsdalingen.
  • Ofwel gaat het om een click-contract waarmee u het vastleggen van het prijsniveau van de aankoop uitspreidt over verschillende, zelf gekozen momenten, of ‘clicks’. Elke click legt dan de prijs van energie vast voor een deel van het volume.Dit soort contracten zijn vooral interessant voor bedrijven met een jaarlijks elektriciteitsgebruik boven de 1 gigawattuur en een jaarlijkse gasafname boven de 3 gigawattuur. Belangrijk bij een click-contract is ook dat u de tijd (en de kennis) hebt om de markten goed op te volgen om op het juiste moment te ‘clicken’.

Stéphane Dury, Financieel Directeur bij Walibi, bevestigt: “ENGIE stelt ons vaste of variabele formules voor. Hun Account Manager denkt samen met mij na over het voordeligste tarief. Het blijft hoe dan ook belangrijk om de evolutie op de energiemarkten in het oog te houden. Ook de informatie en marktanalyses die ENGIE ons bezorgt, helpen ons om optimale keuzes te maken. Dat is gemakkelijk.”

Wij werken nu al zo’n 15 jaar samen met ENGIE”, zegt Hedwig Neven, Chief Technical Officer bij Duvel Moortgat. “En in die periode waren wij onze vaste leverancier maar één jaar ontrouw! Ik vind het kliksysteem uitstekend, want het verhoogt de kans op een interessante prijs, als je de beursevolutie op de voet volgt. Bij alles wat we bij Duvel Moortgat beslissen, zoeken wij naar de beste oplossing met een zo klein mogelijk energieverbruik. En dat vinden wij duidelijk bij ENGIE.”

3. Volg de energiemarkten op de voet

De energiemarkten zijn voortdurend in beweging. Logisch ook, want ze hangen sterk af van zowel micro- als macro-economische factoren. Het kan zeker geen kwaad als u – of wie ook over de energieaankoop in uw bedrijf gaat – de drijfveren achter de energiemarkten wat beter leert kennen.

We raden ook ons e-book over de totstandkoming van de marktprijzen voor energie aan

Zo zal uw bedrijf beter en sneller kunnen anticiperen op prijsverhogingen of -dalingen. Enkele factoren die de energieprijs beïnvloeden, zijn bijvoorbeeld: de koers van de euro ten opzichte van de dollar, de eventuele voortgang van de werken aan gasleidingen tussen Noorwegen en Engeland, geopolitieke veranderingen zoals de Brexit…

Wilt u wekelijks relevante informatie ontvangen voor uw aankoopstrategie? Via onze nieuwsbrief kunt u de actualiteit op energievlak op de voet volgen.