Een elektrische wagen voor iedereen? Het aanbod wordt alsmaar uitgebreider. Een overzicht van de elektrische middenklassers.

BMW

De BMW i3 is een van de best verkochte elektrische auto’s in ons land. De Duitse autoconstructeur bracht net een i3 op de markt met een grotere batterij en dus meer autonomie. Er zou ook een volledig elektrische i8 in de pijplijn zitten en CEO Krueger kondigde ook aan dat ze een 100% elektrische X3 zullen bouwen én een hybride versie van de Mini. Uit andere bronnen vernamen we dat de volgende versie van de BMW 3-reeks ook 100% elektrisch verkrijgbaar zou zijn tegen 2020. Ondertussen kiest BMW vooral voor hybride.

Hyundai

Hyundai kondigde onlangs aan dat het een nieuw luxemerk gaat lanceren met elektrische wagens. Met ‘Genesis’ gaan ze andere luxemerken als Lexus en Infinity achterna. Daarnaast verwachten we volgend jaar ook de eerste volledig elektrische Hyundai Ioniq op de markt. En tegen 2018 zouden ze met een elektrische SUV komen met een actieradius van meer dan 320 kilometer.

KIA

Kia heeft met de Soul al een zeer betrouwbare en betaalbare elektrische auto op de markt. Het voorbije jaar lanceerden ze ook de Niro, een plug-in hybride. De geruchten gaan dat men op termijn van deze Niro een volledig elektrische versie op de markt brengen. Kia zou daarvoor het zelfde platform delen met de Hyundai Ioniq.

Nissan

De Nissan Leaf is wereldwijd nog steeds de best verkopende elektrische wagen. Begin dit jaar kreeg die een upgrade met een grotere batterij en dus ook een grotere autonomie. Toch valt de verkoop wat tegen en met de toekomstige concurrentie van de Opel Ampera-e en de Model 3 van Tesla is het bang afwachten voor de Japanners.
Enkele weken terug werd aangekondigd dat er een tweede generatie van de Leaf komt met een 60 kWh batterij, het dubbele van de huidige capaciteit en goed voor circa 350 km actieradius. Wanneer die nieuwe Leaf eraan komt is nog niet duidelijk.  Volgens recente berichten zouden ook de Nissan Juke en de Qashqai een elektrische versie krijgen.

Leuk ook dat Nissan nu een pick-up versie van de e-NV200 aanbiedt. Ideaal voor bijvoorbeeld groendiensten of city deliveries.

Opel

General Motors brengt volgend jaar de Europese versie van de Chevrolet Bolt op de markt. Dat gebeurt onder de merknaam Opel en de wagen zal de naam Ampera-e krijgen. Heel opmerkelijk: de Ampera-e heeft een theoretische actieradius van maar liefst 500 km ! In de praktijk komt dat neer op ongeveer 380 kilometer. Daarmee zet hij zich naast de Tesla’s van deze wereld. En dat voor een meer aantrekkelijke prijs. Bovendien zal de nieuwe elektrische Opel reeds volgend jaar te koop zijn in Europa. Iets om naar uit te kijken…

Renault

Met de Zoë heeft Renault een van de meest betaalbare elektrische wagens op de markt. Maar omdat een beperkte actieradius voor veel consumenten het grootste argument was om geen elektrische auto aan te schaffen, komt Renault nu met een Zoë op de markt met een theoretische actieradius van 400 kilometer. Dat komt in de praktijk neer op een goeie 300 kilometer. En die is nu al verkrijgbaar…
In Parijs stelde Renault ook een futuristisch uitziende autonoom rijdende concept car voor, de Trezor.

Tesla

Eind 2017 komt de Model 3 op de markt. Deze nieuwe Tesla wordt aangekondigd als een betaalbare elektrische wagen met een rijbereik van ruim 300 km. Alleen al in voorbestelling werden er reeds 400 000 verkocht! Ondertussen zien we de eerste Tesla’s Model X op de Belgische wegen verschijnen en introduceert men een vernieuwde versie van de Model S. Deze 60 kilowattuur-versie is een ‘instapversie’ die enkele duizenden euro’s goedkoper is.

Toyota

Bij Toyota blijft men vasthouden aan het beproefde concept van de hybrides. Niet volledig elektrisch dus, maar wel bijzonder: de nieuwe generatie Toyota Prius plug-in hybride heeft optioneel zonnepanelen op het dak. De innovatie kan voor 10 procent in de elektrische actieradius voorzien. De auto wordt in de herfst verwacht. Wanneer de wagen stilstaat, wordt de opgewekte energie opgeslagen in het accupakket. Het genereren van energie uit de zonnepanelen gaat gewoon door wanneer de Prius rijdt. De stroom gaat dan naar de accessoires die op stroom werken, zoals de verlichting, raambediening en airco.

Volkswagen

Na het dieselgate schandaal besliste Volkswagen om zich volledig te focussen op elektrische auto’s. De komende jaren wil men meer dan dertig elektrische modellen op de markt brengen. Het bedrijf verwacht tegen 2025 jaarlijks drie miljoen van dit soort wagens aan de man te brengen, goed voor een kwart van zijn totale wereldwijde verkoop. Daarmee willen ze marktleider worden op het vlak van elektrische wagens. De plannen die onlangs werden aangekondig,d behelzen meer dan 10 miljard euro aan investeringen tot 2025.
In Parijs werd alvast de I.D. concept car voorgesteld. Een wagen met een beloofde actieradius van 600 km.

Het is de eerste in een compleet nieuwe en innovatieve reeks van elektrische Volkswagens die vanaf 2020 in de showroom moet staan.
Sinds begin 2017 is er een vernieuwde versie van de e-Golf op de markt. Deze heeft een theoretisch rijbereik van 300 km.

En nog meer leuk nieuws… Volkswagen beperkt de elektrische revolutie niet tot de personenwagens. In Hannover werd de e-Crafter voorgesteld. Dat is een elektrische versie van deze bestelwagen. En die zou vanaf 2017 te koop zijn in Europa.

Facebook Comments