Elektrische voertuigen in mijn vloot: hoe begin ik eraan?

Veel bedrijven overwegen de introductie van elektrische wagens. Maar hoe begint u er best aan? We geven 5 noodzakelijke stappen om tot een vlotte introductie van elektrische voertuigen in uw bedrijfsvloot te komen.
Kristof C.
12/11/2018 |

Elektrische voertuigen zullen in de toekomst een belangrijk deel gaan uitmaken van het aanbod en van de verkoop van voertuigen. De recente beslissingen van Europa rond de emissiebeperking van transport bevestigen de ingeslagen weg: 35% CO2-reductie tegen 2030 zal niet mogelijk zijn met benzine of dieselvoertuigen. Elektrische en in een later stadium voertuigen op waterstof zullen dus stelselmatig aan belang winnen, hetgeen ook naar voren komt in de onderstaande grafiek van de European Climate Foundation.

5 nuttige stappen voor de aanpassing van uw mobiliteitsbeleid en de introductie van elektrische wagens.

1. Kijk verder dan de auto

Vooraleer de stap naar elektrische voertuigen te zetten, loont het de moeite om stil te staan bij de algemene mobiliteitsstrategie van uw bedrijf. In die zin is er vandaag een sterke evolutie naar een combinatie van transportmiddelen (publiek transport, (elektrische) fiets,enz.). Elektrische voertuigen maken deel uit van een ruimere beweging rond nieuwe en gecombineerde vormen van mobiliteit. Ze passen binnen een context van multimobiliteit waarbij de werknemer de auto combineert met een ander transportmiddel.

Een vlootanalyse van het huidige wagenpark kan een eerste indicatie geven welke mogelijkheden er zijn voor uw populatie werknemers. Een analyse van de gemiddelde verplaatsingsbehoefte van uw werknemers kan soms helpen om het potentieel voor elektrische mobiliteit beter te bepalen, zeker nu de autonomie van de meeste modellen nog beperkt is tot 250-300 km.

2. Maak een plan op basis van uw ambities

Eens u de koers van uw mobiliteitsbeleid hebt bepaald, kunt u de ambities definiëren. Wilt u naar 20%, 50% 100% elektrisch? Binnen welke periode wilt u deze ambitie waarmaken ?

Een plan op basis van de marktevoluties krijgt gemakkelijker steun bij het management en geeft de kans om de zaken gestructureerd aan te pakken.

Het is belangrijk om de impact op HR, Facility en Finance te beheren

Er komen een aantal extra zaken kijken bij elektrische voertuigen in vergelijking met klassieke voertuigen die een impact kunnen hebben op uw gebouw, boekhouding en HR. Het is dus belangrijk om de verschillende belanghebbenden in uw bedrijf achter een gemeenschappelijk plan te scharen en dat ook te kunnen budgetteren.

3. Pas tijdig car policy & parking policy aan

Elektrische voertuigen laden 80-90% van hun energie thuis en op het werk, wat een groot verschil is in vergelijking met voertuigen met verbrandingsmotor. Het is dan ook belangrijk om hiervoor aandacht te hebben en uw werknemers hierin voldoende te ondersteunen.

Enerzijds vergt dit een aanpassing van de car policy, waarbij de regels rond het thuisladen en de terugbetaling van de kosten gelinkt aan thuisladen dienen te worden beschreven. Daarnaast denkt u best ook aan de inrichting van de parking op het bedrijf. U hebt er alle belang bij om laden op het werk te stimuleren, aangezien de energiekost daar lager zal zijn dan thuis.

Er is een aanpassing nodig van uw car policy om duidelijke regels te bepalen rond thuis laden

Publiek laden stelt naar laadbeurten zelf niet zoveel voor, maar is wel psychologisch belangrijk voor elektrische chauffeurs, dus voorziet u hiervoor best een oplossing.

4. Communiceer en (laat) testen

Het omschakelen naar elektrische voertuigen vormt een kans om positief te communiceren rond de nieuwe mobiliteitskoers die u inslaat. Veel bedrijven streven er vandaag naar om de ecologische impact van hun activiteiten te verminderen. Elektrisch rijden draagt hier zeker toe bij.

Het is belangrijk om uw ambities te communiceren, indien mogelijk met de steun van het management. De organisatie van een infosessie of testmoment kan een kick off zijn en tonen welke richting u uit wilt.

U kunt ook een testvoertuig voorzien binnen uw bedrijf. Een aantal bedrijven bieden hiervoor flexibele formules waarbij er 1 voertuig tijdelijk ter beschikking staat van uw werknemers. Zo kunnen zij elektrisch rijden op een praktische manier ontdekken.

5. Breng uw infrastructuur in lijn met uw ambitie

De vraag naar het voorzien van laadoplossingen bij bedrijven zit vandaag sterk in de lift. De plaatsing van laadpunten op uw bedrijfssite is dan ook belangrijk indien u elektrische mobiliteit wilt promoten.

Laadoplossingen op het bedrijf zijn belangrijk indien u elektrische mobiliteit wilt ondersteunen

Bij het plaatsen van laadstations op uw site kunt u efficiënt te werk gaan en de implementatie in fases opdelen. Het loont soms de moeite om al extra kabels te laten trekken zodat u eenvoudig laadstations kunt bijplaatsen. Vanaf 5 laadstations wordt ook de impact op uw elektrische aansluiting een belangrijk punt, iets wat u kunt bewaken met een ‘smart charging’-applicatie.

Indien de investeringskost voor de laadstations te hoog wordt, zijn er financieringsoplossingen die soelaas kunnen brengen. ‘Charging  as a Service’ (CaaS) is een formule waarbij zowel de laadstations als de elektrische aanpassingswerken gefinancierd worden door een derde partij (bv. ENGIE). De vlooteigenaar betaalt in ruil een vaste maandelijkse vergoeding voor de laadstations en de bijbehorende diensten.