Een elektrische wagen is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor uw portemonnee. Want er zijn niet alleen de fiscale voordelen, ook de lagere verbruikskosten vormen een belangrijke troef.

Een elektrische wagen legt gemiddeld 15.000 kilometer per jaar af, en het elektriciteitsverbruik per afgelegde kilometer bedraagt 0,2 kilowattuur. Per jaar verbruikt een elektrische auto dus 3.000 kilowattuur (of 15.000 x 0,2 kilowattuur). Voor 1 kilowattuur betaalt u gemiddeld 0,2 euro. Een wagen een jaar lang thuis opladen kost dus 600 euro (of 3.000 x 0,2 euro). Gebeurt het opladen bovendien alleen tijdens de daluren, dan betaalt u slechts 0,15 euro per verbruikte kilowattuur. In dat geval dalen de totale oplaadkosten nog tot 450 euro per jaar.

We vergelijken deze cijfers met de brandstofkosten van een wagen met een traditionele verbrandingsmotor. Rijdt u ook 15.000 kilometer per jaar met een dieselauto die 6 liter per 100 kilometer verbruikt? Dan moet u hiervoor een bedrag van 1.100 euro budgetteren (tegen een gemiddelde dieselprijs van 1,22 euro per liter). Voor een benzinewagen liggen de brandstofkosten nog hoger (gemiddeld 1,41 euro per liter): reken hiervoor op 1.270 euro per jaar. Kortom, de brandstof van een elektrische auto kost slechts een derde van die van een traditionele wagen.

De kosten van een laadpaal

Een elektrische auto kan worden opgeladen via een doodgewoon stopcontact. Maar u kunt elektrisch rijden ook bij uw werknemers stimuleren door een ‘snellere’ laadpaal in uw bedrijf te installeren. Zo laden ze tijdens de werkdag de batterij van hun wagen makkelijk op. Daardoor dalen hun persoonlijke verbruikskosten zelfs nog onder het jaarbedrag van 450 euro. Uw bedrijf kan dat elektriciteitsverbruik voor 75 procent fiscaal aftrekken.

Uiteraard moet u rekening houden met de aankoopprijs van zo’n laadpaal. Die kost u minstens 500 euro per stuk, en voor een interactief model (dat aangestuurd kan worden via een smartphone) betaalt u minstens 800 euro. De installatie van een laadpaal kost tussen de 4.000 en 5.000 euro, maar de prijs varieert sterk naargelang van de installatievereisten. Bovendien hebt u mogelijk nood aan meerdere oplaadfaciliteiten op uw site. Goed nieuws is wel dat bedrijven de kosten voor de aankoop en de plaatsing van laadpalen – net zoals voor de elektrische auto’s zelf – voor 120 procent fiscaal kunnen inbrengen.

‘De brandstof van een elektrische auto kost een derde van die van een traditionele wagen’

Wilt u meer weten over alle financiële en technische aspecten bij de aankoop van elektrische auto’s of de installatie van laadvoorzieningen in uw bedrijf? Download hier de gids van ENGIE Electrabel als handig e-book.

Facebook Comments