De ‘Cursor 9 CNG’ is een Euro6-motor die 400 pk ontwikkelt en kan op CNG, LNG en biogas draaien. Ideaal als alternatief voor de dieselmotoren omdat hij niet alleen minder CO2 uitstoot, maar ook veel minder fijnstof.

Dat aardgas het beste alternatief is voor de vervuilende dieselmotoren, daar is de transportsector het intussen over eens. Maar dat de huidige generatie vrachtwagens op CNG  voor de meeste transporteurs een te beperkt vermogen (max 340 pk) heeft, is ook een feit.
Tot voor kort tenminste…

Eindelijk een CNG-motor die krachtig genoeg is

FPT Industrial, de divisie die binnen de Fiat-groep verantwoordelijk is voor de industriële motoren, stelde in Peking een gloednieuwe CNG-motor voor. Het wordt de eerste aardgasmotor die 400 pk ontwikkelt. En daarmee is de belangrijkste drempel voor de doorbraak van trucks op aardgas meteen van de baan.
De motor zal gebruikt worden in de vrachtwagens en bussen van Iveco. Door het grotere vermogen is hij dus niet alleen geschikt voor stads- en intercitytransport, maar ook voor zwaar vervoer en heuvelachtige trajecten.
De nieuwe motor werd in China voorgesteld, waarschijnlijk omdat men daar alles op alles zet om van de kwalijke milieureputatie af te geraken. China was de voorbije jaren bijvoorbeeld ook al zeer vooruitstrevend wat de introductie van elektrische auto’s betreft. In Europa zal de presentatie waarschijnlijk half juni gebeuren. Volgens Iveco Belux gaat de motor nog in de loop van dit najaar in productie.

Minder CO2, minder fijnstof, minder geluid

De ‘Cursor 9 CNG’ – zo zal de nieuwe motor heten – is een Euro6-motor van 9 liter die 400 pk ontwikkelt aan 2 000 omwentelingen per minuut. De zescilindermotor kan op CNG, LNG en biogas draaien. Ideaal dus als alternatief voor de dieselmotoren omdat hij niet alleen minder CO2 uitstoot, maar ook veel minder fijnstof. Bovendien is rijden met een CNG-truck comfortabeler voor de chauffeur omdat hij minder geluid maakt en minder trillingen geeft.
Nu er met de regelmaat van de klok nieuwe aardgastankstations openen in België en de prijs aan de pomp goedkoper is dan die van diesel, zijn de meeste drempels van de baan en kan deze motor wellicht voor een doorbraak van CNG zorgen in de transportsector.

Waarom op aardgas rijden?

Voorlopig zijn ze met niet zovelen, de bedrijven die nu al bewust voor CNG-trucks kozen. Diegenen die het wel deden, weten wat de voordelen zijn.
Buiten de fiscale voordelen en de lagere prijs aan de pomp is natuurlijk het milieu-aspect enorm belangrijk. Steeds meer (potentiële) klanten stellen op dat vlak zware eisen aan hun transporteur. Vooral de grote multinationals willen dat hun producten op een zo ‘groen’ mogelijke manier tot in de supermarkt of tot bij de klant geraken. Het ‘Lean and green’ label (minder verspilling, meer groene energie) wordt steeds belangrijker.
Het is niet verwonderlijk dat transportfirma’s die nu al met CNG-trucks rijden net bij die grote spelers contracten binnenhalen.
Wilt u meer weten over de mogelijkheden van rijden op aardgas? Neem dan contact op met een expert duurzame mobiliteit van ENGIE Electrabel.

Facebook Comments