In Walibi is energie van cruciaal belang om de bezoekers een onvergetelijke dag te bezorgen. We onthullen hier enkele van de uitdagingen die de technische mensen van Walibi samen met ons moesten overwinnen bij de lancering van nieuwe attracties.

Bent u bij het miljoen bezoekers die zich elk jaar uitleven in Walibi? Dan hebben de gedurfde attracties zeker diepe indruk op u gemaakt. Maar wist u dat sommige attracties in het pretpark van Waver gedeeltelijk het resultaat zijn van de samenwerking tussen Walibi en ENGIE Electrabel? Meteen goed voor 9 000 wow-kreten per dag!

“Als wij een attractie kopen, dan is dat ex-works”, zegt Stéphane Dury, Financieel Directeur bij Walibi. “Wij moeten dus zelf voor alles opdraaien: het transport, de montage, de stroomvoorziening, … De ingenieurs van de verkoper begeleiden ons wel tijdens het monteren, maar pas als alles klaar is, komt de leverancier langs voor de tests, de commissioning, enz. Voor de stroomvoorziening overleggen wij met ENGIE Electrabel hoe die het beste kan worden uitgevoerd. Wij gaan vooral na of ons interne elektriciteitsnet de extra attractie wel aankan.”

De Psyké Underground, een uitdaging!

Hoe de samenwerking in de praktijk verloopt? Het ombouwen van de beroemde Sirocco-Turbine tot “Psyké Underground” in 2013 laat dat goed zien. Het was een uitdaging van formaat, die uitmondde in een hecht partnerschap met Walibi.

“De distributiemaatschappijen hebben een hekel aan grote faseverschuivingen tussen stroom en spanning en ze leggen een boete op als dat toch het geval is.”

Yves Boulanger, de technisch manager van het pretpark, haalt herinneringen op: “De Psyké moest heel zacht elektrisch kunnen vertrekken en vervolgens als een katapult wegschieten, zoals de Sirocco. Maar wij hadden heel slechte motoren, met een heel slechte cosinus phi. Stroom en spanning waren dus helemaal niet in fase. Toen ging ENGIE Electrabel aan de slag: zij analyseerden het hele net, kozen de transformator, pakten de faseverschuiving aan en stelden oplossingen voor. Zonder hen hadden wij dit project niet tot een goed einde kunnen brengen.”

ENGIE Electrabel maakte van de aanpassingswerken gebruik om een complete vermogensstudie van het park uit te voeren. Zij gingen na of de hoogspanningscabines op de juiste plaats stonden en voegden condensatorbatterijen toe om de slechte cosinus phi te verbeteren zoals aan de Radja River bijvoorbeeld, die veel energie verbruikt. “De distributiemaatschappijen hebben een hekel aan grote faseverschuivingen tussen stroom en spanning en ze leggen een boete op als dat toch het geval is. Walibi betaalde bijvoorbeeld tussen 8 000 en 9 000 euro per jaar. De vermogensaudit van het pretpark bij de lancering van de Psyké heeft onze boete aanzienlijk verlaagd!”

Hypercondensatoren voor de nieuwe pulsar

De Pulsar, een echte wereldprimeur, werd dit jaar feestelijk in gebruik genomen. Net zoals de Psyké is het een attractie met inductiemotoren en een magneetremsysteem. Bij het vertrek heeft de Pulsar eveneens een enorm vermogen nodig.

Om te starten heeft de Pulsar een schijnbaar vermogen van 1,2 megawatt nodig, wat neerkomt op 1 200 kW in 3 seconden”, zegt Yves Boulanger. “De Régie de Wavre, onze distributeur, kon ons dat met zijn netwerk niet leveren. Daarom hebben wij onze toevlucht gezocht tot hypercondensatoren, die op dat ogenblik in China werden getest. Ze slaan kortstondig elektriciteit op en leveren op het juiste moment een hoog vermogen. Daardoor hadden wij niet langer 1 200 kW nodig, maar nog maar 150 kW! Ons partnerschap met ENGIE Electrabel bleek eens te meer cruciaal. Zij hebben ons geholpen door na te gaan of de oplossing compatibel was met onze installatie en cabines. Vervolgens zijn de nodige aanpassingen uitgevoerd.” Interesse in meer technische informatie over de attractie en hoe ze tot stand kwam? Bekijk dan de ‘behind the scenes’ Walibi Pulsar: Episode 3.

Hebt u ook verbluffende elektriciteitsprojecten op stapel staan? Ga dan naar www.engie-electrabel.be/contactB2B of bel naar 02 336 79 20, zodat wij samen uw energieplannen kunnen uitvoeren.

Facebook Comments