Slimme brillen zorgen voor revolutie in het datacenter van ENGIE Cofely

Na een moeizame start weet de slimme bril steeds meer bedrijven te overtuigen. Hij kan dan ook met heel wat taken helpen. ENGIE Cofely bijvoorbeeld maakt voor bepaalde interventies gebruik van slimme brillen in zijn Belgische datacenter …
Isabelle V.
11/07/2019 |

Het Agility Center, het datacenter van de Groep ENGIE in België, ligt midden in het wetenschapspark van Isnes, dichtbij Gembloers. Meer dan 2.000 informaticaservers verdeeld over 200 kasten zijn er onafgebroken aan het werk. Hun taak? Tegemoetkomen aan de informaticanoden van ENGIE in de Benelux. Concreet: ze slaan gegevens op, doen software draaien, maken toegang tot het internet mogelijk, …

Een stroomstoring is uit den boze, hun koeling van cruciaal belang. Zodra er een probleem optreedt, moet het zo snel mogelijk opgelost worden. En net dat is niet altijd even makkelijk. Om veiligheidsredenen ligt het datacenter immers op het platteland. Met andere woorden: ver van de hoofdzetels waar de informatici werken die de servers bedienen. Als een server het laat afweten, moet er snel kunnen worden ingegrepen. Dankzij de slimme bril met augmented reality is dat voortaan eenvoudiger.

Diagnoses vanop afstand

“Bij ons was het een hele tijd zo dat een informaticus in zijn auto moest springen en naar Gembloers moest rijden als er een probleem opdook”, zegt Nicolas Coppée, manager bij Cofely Data Solutions, die instaat voor het beheer van het Agility Center. “Vanuit Brussel is dat 1 uur rijden. Van Parijs, waar bepaalde IT-experts werken, 4 uur rijden …” Vandaag is dat niet meer nodig. “Eind 2018 hebben we de slimme bril geïntroduceerd in het park van Isnes”, gaat hij verder. “Dankzij deze bril kunnen een informaticus in de hoofdzetel en een technicus in het datacenter samen een interventie uitvoeren. Hij is immers voorzien van een camera vooraan, een klein geïntegreerd scherm, een micro en oortjes.”

De technicus filmt de server waar de panne zich voordoet. Indien nodig zoomt hij in op de verschillende onderdelen van de installatie met een wirwar van kabels, stekkers en controlelampjes. Hij kan daarnaast ook mondeling de situatie omschrijven. Alles gebeurt via wifi of 4G. De informaticus – die aan zijn bureau zit – ontvangt de beelden op zijn laptop en kan vanop afstand een diagnose stellen. Hij geeft vervolgens instructies om de herstelling via een vastgelegde modus operandi uit te voeren.

Instructies rechtstreeks op de bril

De technicus kijkt op het minuscule scherm boven zijn rechteroog. Daar ziet hij een beeld van de server waarop de exacte plaats voor de interventie wordt aangeduid met een klein rood lichtje. En dat is nog maar een van de mogelijke functies. Op sommige modellen kan de gebruiker op zijn glazen in overlay een plan, een grafiek, een takenlijst, … te zien krijgen. Om hem te helpen en het werk te vergemakkelijken, want hij heeft zijn twee handen vrij. Met een laptop op de armen jongleren is dus verleden tijd.

Zoals meestal het geval is in de informaticawereld moet elke interventie worden opgenomen in een dossier. “Daarvoor blijven we een klassiek portaal gebruiken, in combinatie met de bril. Voor de interventie van start gaat, openen de informaticus en de technicus een sessie op hun pc. Om de uiteindelijke reparatie uit te voeren, moet de technicus eerst een formeel verzoek krijgen.”

Een doorslaggevend experiment

Dit zijn brillen met “augmented reality” (AR), niet te verwarren met “virtual reality” brillen (VR). Heel wat bedrijven hebben vandaag een model op de markt. Software-ontwikkelaars werken ondertussen ook specifieke toepassingen uit, bijvoorbeeld voor logistiek, onderhoud, industriële assemblage, inspectie, …

Hoe luidt het verdict in het Agility Center? “De enkele interventies die we gedaan hebben, zijn goed verlopen”, besluit Nicolas Coppée. “De informatici hebben er uiteraard alle baat bij omdat ze een autorit uitsparen. Maar ook voor de technici leverde de aanpassing geen bijzondere problemen op. We moeten er wel bij zeggen dat het overlay-scherm niet voortdurend geactiveerd is om de ogen niet te veel te vermoeien. Dat gezegd zijnde, is een werkingstijd van een jaar te kort om echt te kunnen oordelen.”

Binnenkort zouden de teams van Facility Management echter ook gebruik gaan maken van de slimme brillen. Zo zouden hun inspecties van lokalen bijvoorbeeld gefilmd kunnen worden. Wedden dat deze revolutie nog maar net begonnen is?

www.engie-cofely.be