Energiedesk

Wegwijs in energie: contract, prijs en factuur

Het licht aansteken, de verwarming aanzetten, koken, tv kijken... Het zou allemaal onmogelijk zijn zonder elektriciteit en aardgas. Maar hoe vraagt u deze producten aan voor uw woning? Hoeveel kosten ze? Wat houdt die prijs in? Welke betalingswijze kiest u? En wat als u dit niet kunt betalen? Wij beantwoorden al uw vragen.

Voor uw contract of uw betalingen de formule kiezen die het beste bij u past?

Bij ENGIE Electrabel geven we op alles een antwoord.

Vragen? Laten we erover praten in het webcafé
  • Elektriciteit en aardgas aanvragen voor uw woning

     

    Elektriciteit en aardgas aanvragen voor uw woning

    Wanneer u een nieuwe woning betrekt, moet u een contract voor de levering van energie afsluiten, ook al is er al elektriciteit en aardgas aanwezig in de woning. Als u geen overeenkomst voor uw nieuwe woning afsluit, kunnen de elektriciteit en het aardgas op elk moment worden afgesloten door uw distributienetbeheerder.

    Noteer dus de informatie met betrekking tot uw meters en neem contact op met ENGIE Electrabel om uw contract met de energieleverancier te laten opstellen.

    De informatie die u moet doorgeven:

    • de stand (kWh of m³) van de meter
    • het nummer van de meter
    • de EAN-code. Die bestaat uit 18 cijfers en begint steeds met 54. U vindt ze terug op de elektriciteits- en aardgasfacturen. Kent u uw EAN-code niet? Vraag ze dan aan de vorige bewoner, aan de huisbaas of aan de syndicus. Of neem contact op met uw distributienetbeheerder (Vlaanderen, Brussel, Wallonië).
  • Kom alles te weten over de prijzen

    De totaalprijs voor elektriciteit omvat 4 elementen: de prijs van de energie, de netwerkkosten, de belastingen en een bijdrage voor groene stroom. ENGIE Electrabel legt enkel de prijs van de energie vast. Voor aardgas geldt hetzelfde, behalve de bijdrage voor groene stroom.

    Voor de energieprijs biedt ENGIE Electrabel u de keuze tussen een vaste prijs (als u houdt van stabiliteit) of een variabele prijs (die de marktschommelingen volgt). Om u te helpen bij uw keuze klikt u hier!

    Als uw inkomen beperkt is of u zich in een financieel moeilijke situatie bevindt, kunt u onder bepaalde voorwaarden het sociaal tarief genieten.

    Kom alles te weten over de prijzen
  • Mijn facturen begrijpen

     

     

    U zult twee soorten facturen ontvangen:

    • De tussentijdse facturen: ENGIE Electrabel stuurt deze factuur maandelijks of twee-, drie of zesmaandelijks. Zo moet u uw volledige jaarverbruik niet in één keer betalen. Het bedrag van de tussentijdse factuur is een schatting van uw toekomstige verbruik op basis van verschillende criteria, zoals de weersomstandigheden, de evolutie van de prijzen…
      Uw verbruik kan echter evolueren door bijvoorbeeld een gewijzigde gezinssituatie of een extreem strenge of juist zachte winter. Met de Factuur Check kunt u het bedrag van uw tussentijdse facturen afstemmen op uw verbruik.
    • De afrekening: aan de hand van uw meterstanden (die ENGIE Electrabel doorkrijgen via uw distributienetbeheerder) berekent ENGIE Electrabel de werkelijke kosten over de afgelopen verbruiksperiode. Van dit bedrag worden de reeds gefactureerde tussentijdse bedragen afgetrokken. Op de afrekening ziet u het saldo dat nog moet worden betaald of de som die u zal terugkrijgen.
  • Mijn facturen betalen

    U kiest uw betalingswijze: via domiciliëring, Zoomit of overschrijving.

    • Domiciliëring: gedaan met laattijdige betalingen en herinneringskosten, u moet aan niets meer denken, uw factuur wordt automatisch betaald. U behoudt steeds controle op uw betalingen. Bij eventuele vergissingen kunt u uw automatische betaling herroepen tot 8 weken na betaling.
      Meer weten
    • Zoomit: de factuur wordt rechtstreeks naar uw Internet Banking gestuurd en u kunt met één enkele muisklik op een veilige manier betalen.
      Meer weten
    • Overschrijving: u ontvangt ze reeds ingevuld. U moet enkel nog de datum invullen, ze handtekenen en afgeven bij uw bank. Of u geeft alle gegevens in via uw Internet Banking.
    Mijn facturen betalen
  • Een betalingsprobleem?

    Wij kunnen u helpen, contacteer ons! Wij hebben verschillende oplossingen voorzien (volgens bepaalde voorwaarden): een extra betalingstermijn van 10 dagen of een betalingsplan om uw factuur in schijven te betalen.

     

     

     

     

     

     

    Een betalingsprobleem?

Voor meer informatie, raadpleeg onze handige gids.

De volledige gids raadplegen [PDF; 2 MB]

Om slim te verbruiken, kunt u onze handige gids om energie te besparen doorlezen!

De volledige gids raadplegen [PDF; 1,3 MB]

Hebt u een bescheiden inkomen of bevindt u zich in een financieel moeilijke situatie? Dan kunt u eventueel het sociaal tarief genieten.

Meer weten over het sociaal tarief